La cinquena edició de la Setmana de la Malvasia s’ha tancat de manera exitosa per a l’Hospital de Sitges. La institució hospitalària ha aprofitat la celebració del certamen per a presentar en societat les dues noves creacions del seu celler: la collita 2016 del Blanc Subur i, sobretot, el flamant Llegat Llopis, que ha tingut un cupatge en barrica de roure de diversos mesos i, gràcies a això, s’ha convertit en una malvasia 100% règia i gurmet que combina a la perfecció amb peixos i carns.

Els nous vins
Els dos nous productes vinícoles de l’Hospital suposen un pas endavant molt important i trenquen un estigma propi dels vins blancs: tenen una evolució en ampolla (ja previsible des dels primers tasts) que és molt valuosa. La selecció del raïm s’ha realitzat amb la supervisió d’enòlegs i, per primera vegada, la seva recollida s’ha efectuat mantenint un control de temperatura, factor clau per evitar el procés d’oxidació.

Tant el Blanc Subur 2016 com el Llegat Llopis s’han produït en un procés de fermentació amb lies i mares en dipòsit. Aquest procediment, més llarg que el d’anys anteriors, afavoreix la fermentació del llevat i li dóna un valor fàcilment apreciable a la boca, amb un perfum i un volum especial al nas.

De fet, la qualitat i l’estètica d’aquests dos nous vins ja van ser preconcebudes en aquesta línia, obrint un nou nínxol dins del segment de malvasies actualment existent. Tot plegat, de forma paral·lela al cultiu ecològic, amb la vista posada a assolir aquesta distinció d’aquí a tres anys.

Els tasta de vins que s’han desenvolupat durant la Setmana de la Malvasia han permès donar a conèixer les noves malvasies de l’Hospital, així com polsar l’acollida que han tingut entre experts enològics, sommeliers i restauradors. La rúbrica final l’ha posat el celler El Grifo, de Santa Cruz de Tenerife, que ha sigut el convidat especial d’aquesta edició. L’aportació gastronòmica s’ha culminat, com és tradicional, amb els menús especials que elaboren diversos restauradors sitgetans. Menjars excepcionals que demostren la potencialitat de la malvasia a la copa i al plat.

La reescriptura del relat històric
La presentació dels nous vins de l’Hospital ha anat acompanyada de l’anunci d’un ambiciós estudi d’investigació sobre la història de la malvasia a Sitges. El treball, liderat per la historiadora sitgetana Alba Gràcia i Panyella, s’emmarca dins la Unitat de Recerca del Patrimoni Històric i vol recuperar el relat de la malvasia a Sitges i, particularment, la seva vinculació més que centenària amb l’Hospital.

La notícia s’ha donat a conèixer durant la mateixa presentació de la Setmana de la Malvasia, en un Saló d’Or del Palau de Maricel ple de gom a gom. Productors i elaboradors de malvasia, enòlegs, restauradors, premsa especialitzada i representants d’institucions, entitats i sectors de la societat sitgetana no s’han volgut perdre les explicacions de Vinyet Panyella i Alba Gràcia sobre la trajectòria de la malvasia a Sitges. Un passeig que també passa per l’art i la bellesa, i que aporta llum i coneixements clau per poder entendre millor un present i un romanticisme intrínsec que no es pot separar de les malvasies de Sitges.

Aquest projecte de recuperació del relat històric camina en paral·lel amb el del Centre d’Interpretació de la Malvasia i en destaca les seves profundes arrels culturals. Un cordó històric que s’uneix a l’Hospital a través d’una obra social amb més de 700 d’història: des del port grec de Monembasia, passant per l’herència vinícola de la família Llopis i de Casades. Història, economia, societat i valors socials, entrellaçats al voltant de Sitges i la seva malvasia.

El golf també s’hi afegeix
La 47a edició del Challenge Golf, el torneig benèfic de l’Hospital, s’ha disputat per primera vegada dins la Setmana de la Malvasia en lloc de fer-ho, com fins ara, al mes de setembre. El canvi de dates i la col·laboració amb el Gremi d’Hostaleria de Sitges, que ha aportat apreciats obsequis d’hotels i restaurants, ha possibilitat que el torneig més històric de Sitges hagi fet també un salt qualitatiu.

Hi han influït el canvi de modalitat –de grups a individual– i l’atractiva esponsorització de Nissan, que oferia un cotxe elèctric Leaf valorat en 25.000 euros al jugador que aconseguís un hole in one. L’altra valor afegit respecte anys anteriors ha sigut l’edició d’un vídeo de reclam, elaborat per l’agència de comunicació sitgetana Hydra Media, en què es destaca l’obra social de la competició. En total, el Challenge Golf d’aquest any ha recaptat 6.000 euros, una de les quantitats més elevades de les últimes edicions, que es destinaran íntegrament a la Unitat d’Alzheimer i Demències de l’Hospital de Sitges.

El futur
La Setmana de la Malvasia de Sitges, amb cinc anys d’experiència a les seves esquenes, ha viscut una edició de consolidació. El certamen impulsat per l’Hospital i el Gremi d’Hostaleria ha sabut teixir noves complicitats (amb l’Ajuntament, els Museus, SlowFood Garraf i Node Garraf) que l’han rellançat des del punt de vista institucional, cultural i enològic. Tres potes que van més enllà de la simple importància gastronòmica, que la segueix mantenint, per convertir la malvasia en un veritable patrimoni de Sitges.